Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Grunderna i programmering
Grunderna i programmering Grunderna i programmering Grunderna i programmering Grunderna i programmering

Grunderna i programmering

Häftad bok. CyberInfo Sverige. 2 uppl. 2019. 225 sidor.

Nära nyskick. Här lär vi oss om exempelvis kodblock, if-satser och variabler. Vi får också se hur Scratch och Pythonkod liknar varandra. Därefter går vi vidare med en introduktion av hur datorn fungerar, hur vi skriver kod i en textredigerare, hur kod tolkas och körs på datorn. Väl lämpad dig som är intresserad av programmering och vill komma igång. Otroligt detaljerad och tydliga instruktioner.

Boken har ett fåtal klistermärken och en stämpel från Umeås universitetsbibliotek. Bifogade bilder illustrerar detta. Utöver det inga skadade sidor eller klotter. Sparsamt använd och nästintill nyskick. Söker ett kärleksfullt hem där den får fortsätta att komma till användning!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789198330052
Titel
Grunderna i programmering
Författare
Persson, Jack-Benny
Förlag
CyberInfo Sverige
Utgivningsår
2019
Omfång
225 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
331 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Grunderna i programmering lär ut de grunder du behöver för att komma igång med programmering i Python och Scratch. Boken börjar med en kort genomgång av Scratch, och visar med några exempel på hur Scratch kan vara användbart för att förstå grundläggande koncept i programmering. I denna introduktion får vi också se hur Pythonkod och Scratchkod faktiskt liknar varandra.

Därefter går vi vidare med att utforska Python, vilket också är huvudinnehållet i boken. Men innan vi kastar oss in i programmeringens värld får vi en genomgång av hur datorn är uppbyggd, och var i datorn saker som kod, variabler, program med mera sparas. Vi får också se hur allting i datorn hänger samman. När vi väl har denna förståelse är det dags för programmeringen. Vi börjar med datatyper och går sedan vidare med if-satser, loopar, standardbiblioteket och allt som vi behöver kunna för att börja programmera. Allting avslutas med ett större projekt.

Boken var från början tänkt som studiematerial till kurser i programmering men går utmärkt att använda på egen hand för självstudier. Bokens grundtanke är att lära ut programmering som helhet även om Python används i bokens huvuddel.

Denna utgåvan har uppdaterats för Scratch 3.0 och Python 3.8. En lång rad andra uppdateringar och förbättringar har också gjorts.

Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linuxsystem men också av programmering och skripting i olika former. Intresset för datorer började redan i början av 90-talet och har sedan dess bara fortsatt. På gymnasiet läste han el & elektronik och har senast studerat till Linux Systemspecialist vid EC-Utbildning.